Vaaja
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
PääsivuPääsivu  HakuHaku  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Ohjeita ja roolipelauksen pisteytys - LUE!

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Ylläpito
Ylijumala
Ylijumala
Ylläpito


Viestien lukumäärä : 288
Join date : 17.10.2008

Ohjeita ja roolipelauksen pisteytys - LUE! Empty
ViestiAihe: Ohjeita ja roolipelauksen pisteytys - LUE!   Ohjeita ja roolipelauksen pisteytys - LUE! EmptyPe Loka 17, 2008 1:33 pm

Haluamme tarjota hoitajillemme vaihtoehtona normaalille päiväkirjamuotoiselle raapustelulle myös hieman "sosiaalisemman" vaihtoehdon, eli roolipelausmuotoisen hoitamisen. Lyhyesti selitettynä se tarkoittaa sitä, että kirjoitat yhden tai useamman hoitajan kanssa vuorotellen omaa hoitokertomustasi, peilaten edellisten tarinoiden tapahtumia seuraavassa.

Jos foorumimuotoinen roolipelaus on sinulle ennestään tuttua, voit skipata alemmat osuudet.

Kuinka kirjoitan roolipeliä?
Lyhyesti roolipelin esimerkkijuoni voisi olla vaikkapa näin; ensimmäisellä kirjoitusvuorolla hoitaja A istuu satulahuoneessa ja miettii 'olisipa mukava ilma lähteä maastolenkille'. Kappas vain, seuraavan kirjoitusvuoron valtaava hoitaja B kirjoittaa astelevansa satulahuoneeseen ja kysäisevänsä hoitaja A'ta seuralaisekseen maastolenkille. Vuorotellen kirjoittaen hoitajat laittavat hevosensa kuntoon ja suuntaavat kohti maastoja, toivon mukaan tullen vielä ehjinä takaisinkin.

Joissain paikoissa roolipelien tekemiset kirjoitetaan tähtien väliin (esimerkiksi "Onpa minulla kuuma." *sanoo ja istahtaa penkille*), mutta meillä toivottavin kirjoituksen muoto on tarinatyyppinen kerronta. Se ei mitenkään poikkea tavallisesta tekstistä esimerkiksi romaanissa, sillä teksti on yhtenäistä ilman erikoisia piirteitä (esimerkiksi "Onpa minulla kuuma," tokaisen ja istahdan penkille.) Kirjoittaja saa aivan oman valintansa mukaan päättää, kirjoittaako ensimmäisessä persoonassa ('minä istahdan', itse tekijänä) vai kolmannessa persoonassa ('Maija istahtaa', käytetään omaa nimeä ja kerrotaan ulkopuolisen silmin).

Esimerkkiroolipeliä: (tavallista lyhyempiä rooleja, huom!)

Lainaus :
Hoitaja A: Maija istuu satulahuoneen penkillä puhdistaen Inkkarin satulahuopaa siihen takertuneista karvoista. Tuntui typerältä tuhlata niinkin hieno ja aurinkoinen päivä sisällä, maastot suorastaan houkuttelivat laukkailemaan sateen kostuttamilla teillä ja katsomaan olisiko kukkuloilla jo vadelmia. Karvojen nyppiminen huovasta jäi sivutyöksi Maijan pohdiskellessa mitä kaikkea mukavaa maastossa voisikaan tehdä - jos menisi vaikka Inkkarilla ilman satulaa.. Silti yksin ei huvittanut lähteä metsään samoilemaan, kannattaisi ehkä kysyä joltakulta lähtisikö tämä maastoseuraksi. Maija laski nyt jo puhtaan tummansinisen satulahuovan polveltaan penkille ja pudisteli Inkkarin karvoissa olevia housujaan.
Lainaus :
Hoitaja B: Hyväntuulisena astelen tallikäytävää satulahuoneelle päin, repussa kilisee eväsretkelle varattu mehupullo vasten Niksulle ostamaani uutta kaviokoukkua. Päivä on aivan mielettömän hieno, ja haaveilen itsekseni pitkästä maastolenkistä Niksun kanssa - ruunallekin olin varannut mehevän punaisen omenan reppuuni. Avaan satulahuoneen oven ja lasken reppuni heti oven vieressä olevalle penkille, ja katseeni sattuu hieman sivummalla istuvaan vaaleahiuksiseen tyttöön. "Moikka Maija," tervehdin tallitoveriani hilpeästi sukiessani lyhyttä tukkaani parempaan kuosiin, "tohon tais vielä jäädä karvaa, putsasitko Inkkarin varusteita?" Jutustelen samalla purkaessani tavaroita kaappiini. "Ulkona on mielettömän kiva keli, lähtisitkö Inkkarilla mun ja Niksun kanssa maastoon? Vois mennä vuorelle kiipeilemään, mulla ois eväätkin."
Ensimmäinen tarina (hoitaja A) on kirjoitettuna kolmannesta persoonasta katsoen Maijasta, toinen tarina (hoitaja B) on kirjoitettu nimettömäksi jääneen hoitajan kannalta 'minä-näkökulmasta' eli ensimmäisestä persoonasta.

Tarinoiden pisteytys toimii miten?
Vastaus on yksinkertainen, miltei samalla tavalla kuin "normaaleissa" hoitotarinoissa. Pisteytys tosin hoidetaan vasta roolipelin viimeisen roolin jälkeen (kun roolipelausvuoro lopetetaan, ts. toinen tai molemmat lähtevät paikalta eivätkä enää vastaa postiin), viimeiseen postiin molemmat osapuolet listaavat pelattujen rooliensa määrän, esimerkiksi Maija 6 roolia ja Anni 7 roolia kirjoitettujen postien lukumäärän perusteella. Ylläpito sitten kuittaa pisteet lisätyiksi hoitajien pistesaldoon tavallisten periaatteiden (pituus, laatu, monipuolisuus) mukaan.

Otsikointi?
Roolipeliaiheen otsikointiin kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvä nyrkkisääntö on mainita otsikossa paikka jossa pelataan ja onko sinulla toivottua pelikumppania (esim. jatkatteko aikaisemmasta pelistä). Pelipaikan vaihdokset hoidetaan saman aiheen sisällä, jos siirrytte vaikkapa satulahuoneesta maastoon saman pelin aikana, sitä varten ei tehdä uutta aihetta.

Hyviä otsikkoesimerkkejä:
yellow star Puomitreenailua kentällä (seuraa?)
yellow star Tylsä harjapakinsiivouspäivä
yellow star Maastolenkki kaatosateessa (Sanna/Miia)

Vähemmän loistavia otsikkoesimerkkejä:
yellow star peliseuraa????
yellow star JOKU MUN KANSSA PELAAMAAN!!
yellow star 13.9. 2008 hoitokertomus



Roolipelin yleiset säännöt?
Nämä toimivat miltei kaikissa netin kirjoitusroolipeleissä, mutta kaikista tärkein sääntö on ehdottomasti käyttää omaa maalaisjärkeä.

yellow star Käyttäydy asiallisesti ja ystävällisesti kanssapelaajia kohtaan. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta pidä yllä hyvä tallihenki pitämällä pahimmat sammakot kurissa.
yellow star .. hoitotarinoissa voi silti olla tallilla joku, josta oma hahmosi ei oikein pidä. Älä ota hahmoosi kohdistuneita ilkeyksiä henkilökohtaisesti! Oikeat riidat ratkotaan yksityisviesteillä, ei forumissa, ja tarvittaessa käännytään ylläpidon puoleen.
yellow star Pohjimmiltaan pitäydymme realistisuudessa. Eihän hevosellesi voi kasvaa siipiä?
yellow star Voit olla niin monessa pelissä yhtä aikaa kuin haluat.
yellow star Autohiittaus, eli toisen pelaajan hahmon johdattelu (tekojen ja reagointien päättäminen toisen puolesta) on ehdottomasti kiellettyä, ellei se ole sovittu pelaajien kesken. Autohiittausta voi luvattomasti harrastaa vain pakon salliessa.

yellow star .. ja se maalaisjärki!
Jotain kysyttävää? Ylläpito vastaa mielellään king
Takaisin alkuun Siirry alas
http://vaaja.foorumi.biz
 
Ohjeita ja roolipelauksen pisteytys - LUE!
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Hoitopäiväkirjat ja pisteytys - LUE!

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Vaaja ::   Hoitajatoiminta :: Roolipelausmuotoinen hoitaminen-
Siirry: